onsdag 27 januari 2010

Överraskning.


Min lilla ulliga orkidé har börjat blomma om och jag har inte sett den knoppas då tankarna varit fulla med frön och sånt bös. Jag tror att den kallas för drottningssko, på lappen står det Paphiopedilum. och odlingstipsen är, placeras inte i fullt solljus, vattna regelbundet var 14:e dag se till att vatten inte samlas på fatet, in english förstås! Det är här nog min ädlaste art, drottning och allt. Jag har den i österfönster på en mellankarm mitt i fönstret. De prickiga bladen blir allt fler så kanske om jag vågar ska jag prova att dela den, men inte nu när växtbetingelserna är för svåra, konstigt överhuvudtaget att den orkar blomma nu, nog är jag lycklig allt för det! Jag har försökt med andra orkidéer, de med tjocka bladfästen, men hur gör man för att få bästa resultat, överlevand och blomning? Kanske någon kan tipsa, eller så får jag väl ut och leta själv på nätet för det finns säkert mycket skrivet om dessa växter då de är så älskvärda. Brudorkidéer har jag några och de bara fortsätter blomma, om de få vara i fred och någon uppblötning i månaden. Speciell näring finns att köpa har jag sett men att komma ihåg att få med det i vaskvattnet, det är en annan sak, för det är väl så man ska göra eller? Idag har jag betalt Seeds World så nu kommer dom....de efterlängtande fröerna snart.

1 kommentar:

  1. Så luden och fin din orkidé är. Jag har nästan bara brudorkidéer och de är ju som du säger väldigt lättskötta.

    SvaraRadera