lördag 16 januari 2010

Blommor 2010


Första blomman som slagit ut i år är denna frösådda krukväxt från STA, gula ax med aloveraliknande bladrosett, Bulbine latifolia.
Bredbladig bulbine säljs under salunamnet zulu-gold. Agave-liknande köttiga blad och gula blommor i långa spiror.
Familj: Aspholelaceae
Vetenskapligt namn: Bulbine latifolia syn. Bulbine natalensis
Populärnamn: Bredbladig bulbine 'Zulu-gold'
Vattning: Regelbunden vattning. Tål lätt uttorkning. Undvik såväl kraftig uttorkning som för mycket vatten.
Gödning: Endast mycket sparsam gödning.
Placering: Ljus plats, men inte i direkt sol.
Ursprung: Sydafrika.
Användning: Krukväxt under normala förhållanden.
Växtbeskrivningen här ovan är tagen från Odla.nu, visst blir man glad när man hitta det man söker, först var det namnlappen i krukan och sen sökningen på nätet så nu vet jag, igen, vilken fin blomma jag har i mitt fönster. Jag har även fyllt en beställning på nya sorters lökar hos Botanicus, kan inte låta bli att samla på mig alla gammelvärldens krukväxtlökar jag får nys på. Uterummet är redan fullt men några är ju dubbletter så om jag säljer/byter bort några på nätet så då blir det ju plats för de nya. Vissa har vissnat och skrumpnat ihop men varför ge sig. Nänu, laddar vi om för en ny odlingssäsong med lök och frön i alla fönster. Har du någon fin gammal lökväxt så vill jag gärna byta till mig en liten en...

1 kommentar:

  1. Ser fin ut med bladrosetten, tyvärr, har ingen gammal lökväxt i kruka.
    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera