lördag 25 april 2009

Mandelträd.

Här har vi nu mitt blivande mandelträd, en överraskning som väntade på mig i växthuset idag bland flera andra groddade sådder. Fritellaria pallidiflora, blek klocklilja är en av dessa hittebarn, hur skoj som helst! Nu är det bara handhavandet av dessa groddar som är lite osäkert. Tydligen ska de stå kvar i krukan ständigt fuktiga och ha en sommarvila med gulnande blad innan de ska pricklas ut?! Kan detta vara sant? I alla fall var jag in på A&T´s trädgårdslista och kollat upp hur proffsen gör men det känns fortfarande osäkert hur jag kommer att göra. Sen att det är säkert ett hundra tal på gång i krukan, det här blir svårt att hålla koll på och hur ska jag kunna låta bli att dela på stråna då de ser alltför trångbodda ut?! Mandelträdet var lite svårt att placera i sin kruka då roten och grodden snodde runt varann, det fick bli en liggande variant och så stannade den kvar i växthuset på tillväxt. Annan sådd som har grott är den vita tolvgudablomman, Dodecatheon meadia 'Album', helt grönt i mjölkkartongdelen som legar 3 månader i kylskåpet i källaren och nu sen en vecka stått i växthuset, nä nu ska jag ta en lott! Man ska passa på när det är som ett frihjulande i nerförsbacken. Hoppas ni har fått fart i era sådder också för då leker livet och alla de små måste pysslas om och det älskar jag.......

1 kommentar:

  1. Vilken tur dag jag du får nog ta och köpa en lott. Ha det bra//Britt

    SvaraRadera