fredag 3 april 2009

Äntligen vår!

Nu håller trädgården att tina upp, det är äntligen vår! Snön drar sig tillbaka och därunder finns redan alla mina älsklingar på gång med sina blad och knoppar. Jag tror att denna "kämpe" på bilden är en primula, även trädpionen är i startställning med sina röda bladspjut och mer spännande blir det redan i morgon för solen ska lysa hela helgen enligt metrologerna och snart är all snö som borttrollad, dessutom vi har "varma" nätter som skyndar på vinterns fall. Jag har sett blåsippor med knoppar i marknivån, Lewisiornas bladrosetter och pärlhyacinternas otaliga gräslika blad och alla välkomnar de våren med näpet nyvakna spirande livsglädje. Hoppas på att snart få se livstecken från vintergäcken och hundtandsliljorna, julroserna och magnolierna för att inte tala om alla sådderna i växthuset som jag vill bli överraskad av för att de lyckas gro trots alla mina tafatta försök och snopna fel.

1 kommentar:

  1. Stadsparken i Örebro är ett fint ställe att besöka. Fast den här tiden på året vet jag ju inte förstås...kanske inte så mycket att se. På våren ska iallafall deras Magnolior vara nått alldeles extra! Tyvärr har jag inte sett det själv trots att jag inte bor så långt ifrån. Ska försöka ta mig dit i år!
    Visst är det härligt den här årstiden när allt börjar gro, både i pyttsarna och rabatterna:)
    Ha det gott

    SvaraRadera