söndag 2 maj 2010

Backsippan i backarna står.


Väl rustade för opålitligt aprilväder står mina backsippor i pälsbeklädda knoppar, så lustiga de ser ut och så vackra de blir när färgen på kronbladen väl kan anas. Pulsatilla vulgaris, här 'Röde klocker', en nyss inköpt vit, 'Alba' och så har jag de vanliga lilablå och en frösådd mosippa. Alla ger mycket frön varje år och de är ju så mjuka och ulliga, så bara därför, samlar jag in dem och såklart sår jag nya varje vår. Idag har jag hunnit att så fler perenner, Edraianthus tenuifolium 'Abus, (en gräsklocka), Sorbus gilgitana (en rönn), Stewartia serrata, (grå skenkamelia), Penstemon davidsonii, (topp-penstemon), Schizocodon soldanelloides var.magnus, (skär fransklocka), Dactylorhiza praeterri, (en orkidé) Och här måste jag tillägga att fröerna var verkligen värde namnet, damm, så små så små hoppas att det nu går vägen. Ja många frön har jag satt idag och visst finns det fler i gömmorna här hemma men ändå har jag letat efter min frökatalog med gratisportionen av vita vallmo, var(?) har jag lagt den....inte för att jag har plats med mera krukor men typiskt att just den är borta, eller rättare sagt att det är lustigt att jag skulle just ha den som är försvunnen av alla mina fröer. Nu börjar även det gro i vintersådderna och gubben har snickrat ett nytt planteringsbord med "vask" det ska invigas så fort vårlöksrabatten är färdigrensad från maskrosor och timotej, och det kan nog dröja!

1 kommentar: