torsdag 29 oktober 2009

Rödblåbärsblad.


Mitt amerikanska blåbär är riktigt höstigt med sina rödfärgade blad, här har ett grönt blad från syrenen singlat ner och lagt sig till rätta. tänk vilkeln slump att jag precis gick förbi och fick syn på härligheten och föreviga det med kameran, speciellt nu när fotoskolan har börjat. Jag har lite svårt att följa med alla "foto-ord" men likt latinet på växterna så kommer man väl in i det ju mer jag ser att jag har nytta av det. Idag planterade jag tre olika sorters amaryllisar från Odla.nu, en dubbel mörkröd, en dubbel vit/röd strimmig och en enkel röd/vit streckad. De placerades i en rund låg glasskål, glas-skål. och nu hoppas jag på en riktig färgkaskad i julens tecken. Fjolårets lökar står nere i källaren efter de tagits in efter en sommar under bar himmel, lite rödfläckiga med välmatade. Jag läser på följebrevet om plantering av Amaryllis, enligt det ska lökarna stå kvar till våren nere i mörkret för vintervila och när knoppen kommer ska de planteras om och tas fram igen. Det ska jag prova i år, jag brukar annars driva dem till jul igen men resultatet brukar inte bli så bra. Ha en trevlig Halloween och ta det lugnt med godiset.

1 kommentar:

  1. Härlig röd färg har ditt blåbär. Jag har ännu inte planterat någon amaryllis.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera