torsdag 15 oktober 2009

Hoya kerrii


Hoya är mitt liv de se! Här har vi en vallentinhoya, ialla fall har den till en början lanserats vid alla hjärtans dag för några år sen och då som enbladig planta då bladformen faktiskt är som små hjärtan. Nu gick det inte så bra med plantorna då ett blad inte vill leva ensamt utan först nu när H. kerrii säljs med flera blad är den livsgduglig. Den ska bli storvuxen med tjocka blad, blommor i klasar där var och en är ca 1,5 cm. Enligt boken, Porslinsblommor, en planta för nybörjare. Det var på Blomsterlandet vi hittade varandra, på en föreläsning om orkideer och hoyaförsäljning. H. dacyantha och H. siamica x motoskei fick också slå följe med hem. Och så beställde jag nya amaryllisar idag på nätet.....värst va jag ta i! Allt som är grönt är skönt.

5 kommentarer:

  1. Jättesöt hoya. Jag har bara två porslinsblommor, den vanliga och en minivariant som luktar liljekonvalj och är väldigt fin.

    SvaraRadera
  2. Blomsterlandet ska ju ha många Hoya och måste vara ett paradis. Jag har flera Kerrii men ingen med varigerte blad. så kul att se den också.

    SvaraRadera
  3. Hallå Marianne.

    Allt grönt är skönt! Definitivt.

    Din Hoya har verkligen finfina blad tycker jag.

    Marit

    SvaraRadera
  4. Jätte fin Hoya!! Den har jag aldrig sett. Har oxå en med hjärtblad fast går helt i grönt. Köpte den just till alla hjärtans dag:)NU är den ganska stor. Har ockå en del olika sorter. En blomma jag gillar mycket!
    Ska hålla utkik efter den sorten. Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Hej! Om du har, vill du sälja en stickling? Mvh

    SvaraRadera