söndag 1 november 2009

Julförberedelser.


Idag var det en alldeles lagom temperatur ute för lövkrattning och skogspromenader. och då tar jag ju min nya vän med , kameran för att hitta vackra stubbar och stenar att föreviga. Och visst var skogen full av dem men det blev inte så många bra kort som jag fantiserade om, såg jag väl hemma framför datorn igen. Men en kasse med lite skogspynt fick jag med hem och här är ett resultat av naturfynden. Trädgårdstomten känns lite för julig med sin röda luva men det är ju ändå snart dax att köra julpyntet så det får gå. Jag gick inte så långt hemifrån idag men det tog mig ca 2 timmar att bli nöjd med fotorundan och mossamlandet, en och annan granruska (sly) rensades från vägvallen och skapar här ett minilandskap. I skogen fanns det mycket nyhugget granris som låg på marken, så jag ska nog ta mig en tur till för riset kan ju vara bra som vintertäckning på surjordsrabatten men tjälen ska väl i marken först så inte mössen flyttar in.
”När nätterna blir långa och kölden sätter in,tar Mamma Mus och samlar hela barnaskaran sin. Hon visar sen på fällan: ’Ni aktar er för den, så får vi allesammans fira jul igen.’Hejsan hoppsan fallerallera!"
Jag vet, det lite för tidigt med julsångerna men jag vart lite ivrig då jag pysslade och skapade min vidsidanomdörrutsmyckning.

2 kommentarer:

  1. Haha.. lätt att komma i julstämning när man håller på:)Själv gör jag julkort för första gången. Fint litet arrangeman du skapat!

    SvaraRadera
  2. Visst är det roligt att pynta till det lite. Precis som du har jag varit i skogen och samlat mossa och grenar.
    Vad fint du fick till det! Här är så råkallt att nästan allt bara ligger i en hög än så länge. Hoppas det blir varmare till helgen.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera