tisdag 22 februari 2011

Pelargonfrossa!


Nu var det äntligen dax i helgen att kicka igång mina pelargoner i källaren och alla de gröna som jag har i uterum och fönster under vintern. Det säjs att Frida-dagen är startskottet, i alla fall här hemma omkring i södra Norrland. Så massor av jord köptes hem både fina och "torviga" sorter då jordtesterna i trädgårdstidningarna visa så olika resultat varje år, man får väl prova ut det själv, tänkte jag . Så jag klippte, fuktade upp lerkrukor och satt nya sticklingar med en farlig fart, ja ibland kan det blandas ihop namnsorter och pelargonbitar och då blir det ju farligt, eller hur!? Någon ny stjärnsort fick jag åt mig på trädgårdsföreningens pelargonföredrag av Helena L. Det var mycket välbesökt möte, och bra, föredraget alltså inte att det blev en till sort för jag har ju så många egna som ska få plats, men ändå känner jag glädjen för varje ny planta och att dela med sig är ju dubbel glädje...

3 kommentarer:

  1. Kan väl inte bli för många pelargoner, men onekligen tar de lite plats...

    SvaraRadera
  2. Förstår att man kan bli pelargonbiten, har dock klarat mig än så länge och det är tur eftersom våra jättehibiskusar tar all plats i vårt enda riktiga solfönster...
    Hoppas att era bin har klarat denna fimbulvinter!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. wow...härligt säger jag bara:D

    SvaraRadera