onsdag 1 januari 2014

Nu startar det nya odlingsåret-2014.

 Ja så är vi igång med det nya året och odlingsåret lika så. Först tar jag en omgång med grönsåpan på mina krukor och såbrätten, Det brukar löna sig att vara extra försiktig med rengöringen vid frösådden, visst sen lortar jag ner allt igen men kanske utan sjukdom och ohyra från förra växtsäsongen.
 Sen är det själva "fixet" med jorden, jag blandar gärna i en del själv lite beroende på vad som finns i mina gömmor. I år blir det ganska ordentligt med benmjöl och perlit i botten jordlagret allt för frönas möjligheter att utvecklas till fina exemplar, ja hoppas att det duger åt dem i alla fall. Och kanske kan det räcka ett år till i krukan om växten behöver stå kvar ytterligare ett år. Ett övre jordlager fylls på med vanlig såjord och i kontakt med fröna är väl det också rekommenderat, inte så mycket näring utan mer väldränerat och mullrikt.
 Min plats nere i källaren är trångbodd, här står även pelargoner, dahliaknölar, crinum och lökväxter från i fjol, mjölkpaketen är för att så tomater i eller göra namnskyltar av (tuschtexten håller en sommar om inte skatorna är där och norpar dem.) När väl sådderna är i sina krukor placeras de ute under täckväven i min slänt mot komposten och grannen. Idag är det så ljummet väder ute så mitt skyddspaket gick att öppna och fylla på med årets första sådder av Rhodotypos scandens, Clematis fusca blå, Clematis sp. Gentiana sp. vit, Trädpion sp. vit, och säkert några till som jag inte har i minnet just nu. Nya frön är beställda från Seemnemaailm och Julita, det är sommarblommor mest men det tar jag och berättar om i nästa inlägg...Gott Nytt År till er alla.

4 kommentarer:

  1. Så skicklig och kunnig du är!
    Behöver jag säga lycka till...
    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det är alltid lika nervöst innan resultaten visar sig..

      Radera
  2. Benmjöl har jag aldrig haft i mina krukor. Låter som en bra idé spec för perenner väl? Som tar lite tid på sig. Jag har min städning och rengöring kvar men vilken dag som helst när lusten faller sig på hoppas jag den blir av. ;)
    Kram o go fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Låter som du har full koll på läget:) Krukor är inte kul att diska men som du skriver kan det vara mödan värd. Lycka till med sådderna! Får du någon Fusca över är jag intresserad av ett köp:)
    Än har jag inte börjat odlingen. Plockar gula blad på pelargonerna som står framme och hoppas att de orkar hålla sig vid liv.
    Ha en bra fortsättning på din helg!

    SvaraRadera