söndag 12 januari 2014

Trädgårdsplanering 2014, frösådder.

 Idag är det kallt och full vinter ute, nere i källaren spirar trädgårdsdrömmarna och jag hitta kvarglömda fröer från i fjol av Adonis, pärlhyacint, bollviva, vårärt och Ranzania japonica som jag bestämmer mig för att så. Pärlhyacinten åker in i kylskåpet i en fuktad skärtlapp och adonisens frön får ligga till sig några dagar i fuktig jord i  planteringskrukor innan det bär iväg ut i kylan. Väntan på våren blir mycket lättare då.
 Pärlhyacinten är en frösådd från STA-frölistan och ständigt blir de fler och fler, här är Muscari armeniacum, dubbel variant.
 Visst längtar vi till våren och alla vårblommorna med de vackra färgerna som piggar upp och ger kraft åt vinterbleka trädgårsdsentusiaster. Knallgula och rosa-lysande blommor är vad vi behöver ständigt flera utav.
Tidigt i maj tittar ranzanian upp, senare i sommar kommer de andra växterna i rabatten att skyla över hela plantan men troget kommer den tillbaka varje år och ger frön för mig att experimentera med, jag får frön att gro men att få plantan att växa sig stor är så svårt att få till, årets sådd kanske är tur-plantor som jag lyckas med. behöver mycker skugga och fuktighetsbehållande jord för att trivas.
 Den rosa vårärten Lathyrus vernus 'Alboroseus' är mycket romantisk men den tar inte så mycket uppmärksamhet som den blå som i mitt tycke är mer odlingsvärd. Vårärten blommar samtidigt med den gula gullviva och de är varandras älsklingar.

5 kommentarer:

  1. Ja nu är frösådderna på gång.
    Det är en spännande tid , att kika i krukorna och se om det börjat gro.
    Vilken fin Adonis, är den blå?

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adonisens knoppar är blå men sen ser du samma blomma som nr:3 av bilderna.

      Radera
  2. Ser att många börjat så, och visst är det frestande - men jag försöker hålla emot eftersom jag kommer att vara borta från små känsliga plantor i mars. Men sen… Under tiden tar jag del av vad andra har valt. Den där ranzanian ser spännande ut men om den är knepig är det nog inget för mig?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Låter härligt med sådderna! Själv ska jag skaffa pelargon frön och resten får vänta till mars eftersom jag varken har extra belysning eller växthus. Här blir det fönsterbrädorna som kommer till användning. Har provat Bollviva ett år. Lättodlad stod det på påsen, men min så låda förblev tom....
    Lycka till med dina sådder. Har förstått att du är en riktigt bra på det!!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det är tur att vi har lite frösådder att pyssla med i väntan på våren.
    Ja, vårlängtan får jag av att se dina härliga bidler på vårens blomster.

    Trevlig avslutning på helgen!

    SvaraRadera