tisdag 14 juni 2011

Turen fortsätter...


Alldeles vid mina fötter efter sista trappsteget från altanen står min uråldriga Ginko, ja min är bara 3 år och var när jag köpte den bara ett hjärtformat blad, inköptes på den lokala blomaffären på "alla hjärtans dag". Och som den har växt, men sen knäckts av snöraset från taket. Att plantera här var dumt, att något skulle klara sig på 2 meter från husgrunden kunde varit det optimala för lägsta miniklimatzon på våran tomt men de två sista vintrarna har gjort det svårt och så även för min andra specialare, tulpanträdet . Apropå träd, ser ni mitt manchuriska valnötsträd i min rundel? Det var det som fick sig en kyss av frosten i våras så blommorna försvann men bladverket är vackert så det får räcka. Här har jag Clematis fusca, Kärleksörten 'Postmans Pride', rosen 'Nevada', liljan 'Sweet Surrender', några svavelnejlikor och dvärgfunkior. Och bakom stoltserar en rhododendron som av förra husägaren hittades på soptippen och räddade för 60 år sedan ca,...och över alltihopa lyser moder soool...

1 kommentar:

  1. Trevligt att få följa med på trädgårdsrundan :=)
    Visst ser jag den manchuriska Valnöten, stor och grann!
    Ha det gott!

    SvaraRadera