tisdag 21 juni 2011

Min första...



Första rosen ut är Nevada, den står väl skyddad i samma rabatt som Valnötsträdet och har fått en bra start i år. Den har massor av knoppar, är på gång och den är ganska hög redan trots nedklippningen efter snötygndskadorna i våras. Min första tomat är röd och uppäten i skrivande stund. Jag har mycket plantor lite utsatta varstans i trädgården. Just den här sorten är egen, framodlad varje år som en sort jag fick av pappa men jag förstår ju att den är en ny sort varje år pga pollinering från andra av mina sorter i dess närhet. Men jag kallar den för 'Allan' och jag kommer alltid att ha den som ett minne. I år har jag en 'Kivi', 'Green Grape' och 'Green Sleevs' och några till så det finns många att beblanda sig med för min 'Allan' och resultaten blir alltid lyckade...

2 kommentarer:

  1. Fint med din pappas tomat. Min 'Nevada' blommar också nu.

    SvaraRadera
  2. Alltid lika roligt och spännande med förstlingarna. Hos oss var det igår första egna jordgubben:)

    SvaraRadera