söndag 9 januari 2011

Läget?



Det är dagsfärska foton som jag

visar idag är lite tvärtemot varandra i mina ögon, vintervila och pågående bladutveckling. Mina klematis och rosor som annars klättrar i "buren" syns ju inte ens men min frösådda Viburnum lantana, parkolvon, slår ut sina blad i kylan. Hur ovanligt är det? Knoppen finns också klar bara det blir varmare kommer nog den också att utveckla sig. Mystiskt, det är inte första året det händer men jag blir lika förundrad varje vinter när jag får syn på dem. Det är lite tröstande också, då det visar på att något faktiskt är på gång. Idag åkte min första sålåda ut i växthuset, så nu får vi hålla tummarna att inte alla tar sig för jag har verkligen fläskat på med sådder, både i höstas och de beställda och kommande vårsorterna, utrymmet finns nämligen inte. Ja den tiden den glädjen!

4 kommentarer:

  1. Redan i odlar tagen. Måste kännas härligt och tröstrikt när det redan spirar trots all snö:)

    SvaraRadera
  2. En rolig önskan, att alla frön inte ska ta sig:) Hoppas din parkolvon inte fryser, ifall den slagit ut för tidigt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Hu vilka vinter bilder tur vi går mot ljusare tider//Britt

    SvaraRadera
  4. Oj så härligt med spirande olvon! Vilket väder vi har haft idag, va? Men blir det mindre snö så känns ju våren närmare såklart. :) Byter gärna fröer. Ska spana in din frölista så hör jag av mig igen.
    Ha en fortsatt skön kväll!

    SvaraRadera