tisdag 28 december 2010

Inspiration.

Här är min trädgårdsbokhylla som inspirerar och vägleder mig i mina frölisteval, häftigast är nog boken från Det Bästas Stora Trädgårds Lexikon. Där kan man se, hur allting är och hur det står till med både folk och fä...nä inte riktigt men ändå. Den hittade jag på Gefles antikhandlare för några år sedan,2006 står det på kvittot, fast den affären är nog flyttad till nätet. I alla fall, här finns växtsläkten beskrivna och en del äldre underarter och det bästa är växtbeskrivningarna, Odling och Förökning, där det kan stå, problemfri! Ja faktiskt, tror jag på det och kan handla många nya och tillkomna arter av just det släktet. Se bara på Echinácea, Röd solhatt eller Rudbeckia, Skadegörare, vanligen problemfri. Visst är det ett älskvärt släkte och se så många nya det har växt fram. Min egen trädgårdsbok finns även på hyllan men utan ett ända skrivet ord, bilderna får ta allt utrymme och säger allt som behöver sägas. Karin Berglunds Linnébok, Nordiskt ljus och italiensk hetta, Drömmen om en trädgård och Wijboken är också med av olika orsaker som slutar med kärlek. Nu till frö-frukosten, en bra början på min lediga dag.

4 kommentarer:

  1. Ja, visst är det härligt med julläsning. Wijboken är jag mitt i just nu.
    God fortsättning!
    Eva

    SvaraRadera
  2. Inspiration behövs, har inte precis hunnit läsa nåt i julhelgen...
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Wijboken har jag lånat på biblioteket över helgen och igår låg jag i sängen och bläddrade.
    All inspiration är välkommen just nu.
    STA fröerna har jag redan skickat in önskemål om - och håller tummarna för hepatica fröer.
    Grönsakerna vi skall odla nästa säsong har vi också prickat för - NU FÅR VÅREN KOMMA ;-))
    Ha det gott och 'Gott Nytt År'!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Hej Marianne!
    Trädgårdsböcker är trevlig läsning, man får så mycket inspiration, ideér och kunskap.
    STA fröerna har jag beställt via webben för ett tag sedan. Får välja 40 sorter, ska bli spännande att se vilka man får.
    Tack för titten på min Blogg, du är Välkommen! :=)
    Gott slut och Ett Gott Nytt Odlingsår!

    SvaraRadera