lördag 4 december 2010

Spår i snön.



Runt husknuten har de dragit fram i sin jakt efter något ätbart, rådjuren. Jag nästan darrar av fasa när jag upptäckte spåren i nysnön i morse, tänker på mina stackars magnolior och tulpanträd och andra sällsyntheter som jag vill ha för mig själv. Men denna gången gick spåren bara tvärsöver gräsmattan och fortsatte in till grannen, phuu! Kanske är det lite synd om dem som måste vara ute i smällkalla vintern och inte kan gå i och värma sig, va tycker ni? I veckan var det 21 minus och snödjupet är rekordartat redan och mer är det på väg. Hur dumsnäll ska man vara? Ja fåglarna får ju sitt, till och med kajorna är här och pickar i sig gammalt bröd och en och annan fläskpannkaka men rådjur nä! Där går min gräns och jag hoppas att de finner någon annan att äta hos och så även på våren med alla tulpanlökar som ska stå i parad för bara min skull...ja, det är ju därför jag petade ner dem i höstas. Så färglöst det annars skulle bli ja nästan som på vintern.

4 kommentarer:

  1. Ja inte vill jag hålla rådjuren med "mat" av det jag planterat. Här där vi bor permanent så går de runt huset och letar men vi har inget annat än barrväxter och stora träd som de inte vill ha. Men hos grannarna så syns det att de grävt under äppelträden för att hitta mat.
    Ute på sommarstället där vi har vår trädgård så har vi satt viltstängsel runt hela tomten för där finns det gott om fyrfota djur som gräver och äter av allt de kommer åt.
    Haren är den som vi inte kan stänga ut från tomten men han har vi hängnat in buskar och träd för, med hönsnät.
    Haren äter ju så hårt och mycket om han kommer åt.

    Ha en fin fortsättning på helgen
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  2. Har ingen erfarenhet av rådjur, tack och lov, så jag har inga goda råd. Hoppas du slipper dem i fortsättningen.
    Ha en skön andra advent!

    SvaraRadera
  3. Förstår dig. Vi har inte så stora problem med rådjuren här, men visst är dom här ibland. Fast jag tycker att dom är fina:) Men som sagt vi har inte haft dom i trädgården.
    Min headern bild är ett snötäcke:D Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Rådjuren i trädgården är ett otyg, men det är inte så lätt att hålla dom borta, då får man väl stängsla in trädgården med kravallstaket.
    Ha en bra dag/ Mia

    SvaraRadera