måndag 2 augusti 2010

På semesteräventyr.


Har varit bortrest en vecka på Öland och det var mycket bättre väder på plats än vad som stod i tidningen eller som det visades på vädernyheterna. Vi hittade sol varje dag, antingen på fågelstationen på sydspetsen, i Ottenby eller så i norr på Böda strand. Jag vill också tackar vädergudarna här hemma då regnet kom lite var och varannan dag under tiden så mina vattningsansvariga barn har kunnat ta det lugnt med vattenspridarna och -kannorna. Jag fann några rariteter på alla mina stopp vid öns handelsträdgårdar, ja i. a. f. de som annonserade med skyltar längs 136:an, vägen som går längs med hela Öland. Handlade lite plantor med melerade blad, lavendel och Agapanthus, den blå kärleksliljan. Några kryddor, (kompakt) oregano och fransk dragon. Rosenblund och Himmelsspira och så den bästa, Cypripedium, guckusko, ett utblommat stånd med fem stänger, (kan det heta så? En stängel, flera stänger) Ja men visst, visst var det fina fynd jag blev helt nöjd med resan och plantinköpen i sena sommardagar. Här hemma händer det massor, i trädgården när man är borta men har man då tid att blogga om det , knappast. Hoppas på en riktig trädgårdig sista semestervecka.....just denna vecka, i hemmet lugna vrå eller grop. Fröerna av Meconopis som jag annonserade ut finns kvar och ni behöver inte kunna byta med någon sällsynt art, det är fritt att skriva och få frö mot eget porto. Helt utan tvång men det är skoj att byta...för mig med.

1 kommentar:

  1. Alltid kul att ha en och annan ny växt med sig hem från resan.
    Ha det gott!

    SvaraRadera