onsdag 3 februari 2010

Insnöad!


Snacka om snörekord i vinter, inte ens vårt snökaos 1998/99 kan mäta sig med mängderna som kommit om man lägger ihop allt som fallit ner, sen sjunker det ju ihop och så är det ju inte slut på snöandet än för mer på väg i natt. Mina äppelträd ska ju beskäras, som syntes på bilden är det fullt av vattenskott och förra året blev just detta träd sparat, för att jag skulle hinna med allt annat vårbruk, det är inget fel på återväxten snarare för bra. Idag kom Konnässörsklubbens fröbeställning, eller min rättare sagt, Aquilegia eniseleana (klippakleja), Lillium superbum, (drottninglilja), Penstemon davidsonii, ranunculus amplexicaulis (daggranunkel), Schizocodon soldanelloides (skär fransklocka), Sorbus gilitana (gilgitpärlrönn), Stewartia serrata (grå skenkamelia), trifolium trichocephalum (hönsäggsklöver). ja det blev en hel del, hade nästa glömt bort vad jag beställde i julas men det är just vad jag behöver att ta itu med, förutom STA och egna fröer så motar jag vintertristessen med groddupplivning...håll tummarna för alla mina sorten och har ni några tips om någon art som växer i era trädgårdar, tar jag gärna emot dem.

3 kommentarer:

  1. Kul med fröer som piggar upp i snövädret. Ni har onekligen mer än vi även om det är rekord här också. Men vi har ju typ 10 barmarksvintrar att jämföra med! Ditt reafynd kommer väl till pass när det är dags för sådd.
    Eva

    SvaraRadera
  2. Vintern är sanslös, börjar likna en naturkatastrof. Vi oroar oss för våra snötyngda tak. Vilka exklusiva fröer du har beställt, tror jag bara känner igen daggranunkel, och den är ju jättefin.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Fröer är ett härligt vårtecken. En god vän fick sina STA fröer idag. Hon hade beställt 30 olika och fick 2. Förstår att hon kände sig snopen när hon öppnade kuvertet.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera