tisdag 29 december 2009

Julledigt med fröbeställning.


Här är vårt hus i vinterskrud, taget i dag under min promenad i trädgården. Jag pulsade ut till komposten med lite gammal jord och annat skräp från växterna i källaren. Det är några av pelargonerna som "hälsat hem" men lite svinn får man ju räkna med varje vinter. Den mörka ringen har jag avsiktligt låtit bliva till, det är motljusskyddet, julklappen, som lämnar en rund skugga men jag tycker det var en kul grej som ger en oväntat bra ram i bilden, för mig oväntat då jag nyligen blivit med "fin" kamera. Hasselbusken i förgrunden skulle behövas beskäras men det kanske går lika bra i vår, fastän jag planerade att gallra ur den och plommonträdet i höstas redan. Spår av rådjuren syns på bilden i snön, de gör ingen skada här hos oss men använder tomten till genomfart och det kan man ju inte styra. Eldar just nu i kedddyn, vår kamin i vardagsrummet och jag myser av att ha julledigt med mina frökataloger och fröbeställningar. Petunierna nästa år blir i rosa, ljusblått och marinblått tillsammans med hängande lejongap i rosamix och limegröna narcisstobak, kanske en rosa flitigalisa och en rosa Impomea. Troligtvis kommer en blå lobelia med på kanten. Så nu är det bara att beställa. Var tar ni era bästa frön ifrån?

4 kommentarer:

  1. Tack för påminnelsen, behöver titta till mina växter i källaren. Jag sår väldigt lite nu för tiden, möjligen fröer som jag får eller samlar in. Den här årstiden kan man mest bara planera för trädgårn. Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Ville bara önska dig ett mycket gott trädgårdsår 2010!

    Gott nytt år!

    Kram

    Marit

    SvaraRadera
  3. Sitter också och funderar på fröbeställningarna.
    Gott Nytt År
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Allt ser så fint ut i vinterskrud!! Behöver fotografera mera men det är ju så himlans kallt...
    Har bara slö bläddrat i frökatalogen än så länge...fast bara det blir vardag igen så blir det nog ordning på torpet;)
    Gott nytt år!

    SvaraRadera