fredag 12 juni 2009

Blomstertid.

Praktmagnolian 'Susan' köptes in för 6 år sedan på Bauhus i Uppsala för 60 kr och den är nu en praktfull buske i rosa enastående blomning och har överlevt en omplantering i våras, en fantastisk varelse eller hur...jag har den i zon 4 och en nygjord surjordsrabatt där den numera bor, hallonhäcken ska dock flytta i helgen och kompostjorden ska skyfflas innanför torvblockskanten.(pust!) Jag trodde nog inte att den skulle gå att flytta men jag gjorde det utan att tala om det först och det fungerade bra. Har ytterligare två magnolior, en stjärnmagnolia och en ´Merill´, den första har inte blommat än, kanske aldrig för jag tror att zonen är för svår, prova måste jag ialla fall. Rötterna ska passas tydligen för tryck, och mycket "gotta" ska de ha, vet kanske någon mera om arten isåfall är jag intresserad av odlingstips. Ser i dagsläget lite sliten ut men ett vindskyddande buskage ska också planteras, bestående av korkskruvslärk, parasolltall, katsura och olika rhodoendron som jag har på lager, foto kommer inom kort och kort har jag ju tur med, tack för alla gratulationer...

2 kommentarer:

  1. Det låter förnuftigt med en powernap, du verkar ju har hur mycket som helst att pyssla med, du också! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen erfarenhet av magnolior, tycker bara att de är fina. Lycka till med planteringen!

    SvaraRadera