söndag 9 juni 2013

Episod 1,5.

Vi hann med ännu ett trädgårdsbesök på vår första dag i grevskapet Kent, RHS Garden Wisley, det engelska trädgårdssällskapets vackra visningsträdgård i Surrey. Det första som fångade vår nyfikenhet var den fina blomstermuren men sen tappade vi bort oss och vaknade liksom till i plantskolan, allt kretsade runt shopping och växtfynd, va synd för av själva trädgården hanns det inte mycket med. Men som alla sa när vi var där så måste man komma tillbaka till Wisley flera gånger innan man sett allt fint och det gör vi gärna. Vädret var typiskt engelskt, ömsom vin och ömsom vatten, sol menar jag.
I planskola fanns det så mycket att titta på, ja massor av  folk och växter. Och här hittade jag min första Erodium för resan, Bishop Form, en sen hittade jag en till. Jag har haft BF förut men vinterkylan tog den då så jag tänkte försöka om den här går att ta in för övervintring i uterummet i höst.
 Rhododendronskogarna var magnifika, vackra färger och mängder med blommor i full blom, de största exemplar jag har sett...verkligen en växtskatt.
 Sen blev ju dagen inte sämre av alla blåregn och blommande trädpioner, blåregnet fanns i olika blå nyanser och de doftade sagolikt, helt rätt tid att vara här fastän våren var ca. 14 dagar sen enligt vår guide. Vi var även in i deras bokhandel och kollade igenom secondhandböckerna men det fanns inga fynd för oss och dessutom luktade det mögel så böckerna fick stå kvar. På kvällskvisten kom vi fram till vårt hotell och tre rätters middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar