torsdag 8 september 2011

Semester för en dag eller två...


...för att fixa med äppelskörden som i år slår oss med häpnad, då grannens träd är tomma och vår träd dignar av frukt. Jag tar det i omgångar det är ju tre olika äppelsorter och de är i år alla mogna samtidigt och det rasar ner massor av skadade och brunfläckiga på marken men det finns fortfarande många fina kvar som tur är. Idag ska det bli äppelkaka och äppeldryck, det sistnämnda receptet fick jag av min åldriga granne då vi flyttade hit till huset på 80-talet och det håller än. Man taget 6 dl klyftade äpplen och 6dl kallt vatten i en 10l hink( jo det får plats...) på sisten blandas 1tsk natriumbensoat och 1 msk citronsyra ner i vattnet och så ska de stå mörkt och kallt i 3 dygn. Sila och njut!
Semester kanske det inte är då vinterträdgården också görs i ordning idag, för att flytta in "Medelhavet" igen, jo när det väl är klart så kanske det finns tid att vila där....innan jag ska ut och gräva ner de sista växtfynden från i sommar.

4 kommentarer:

  1. Det var ett behändigt recept på äppeldricka, måste testas. Bara ett av våra tre ganska nyplanterade äppelträd ger skörd i år, men grannens träd dignar av frukt och hon delar gärna med sig!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Ljuvligt med egna äpplen att äta färska och göra dryck av.
    Bra och enkelt recept, kanske jag prövar.
    'Lyllo' du, vilken härlig vinterträdgård.

    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Fin vinterträdgård ni har. Härligt att njuta av medeltidsklimat och växter där...om du får tid förstås;)
    Äppeldrycken blev jag sugen på att prova! Bara jag tar mig i kragen så...
    Dottern är allrgisk så det blir inte så ofta jag gör äppelpaj heller. Tur jag satt ut kotgen efter vägen så andra kan ta.
    De ser ut att bli fint väder till helgen. Ska passa på att njuta.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Hoppas du haft en bra ledighet!
    Kram

    SvaraRadera