tisdag 27 september 2011

Invintring och infrysning.



Mina två fuchsiaplantor har kommit upp till trappan, det slutliga steget innan de åker ner i källaren för övervintring. jag lovade mig själv att inte bli fast för samlingslusten igen men på sommarmötet i Norge i år var det dax igen. Jag kunde inte stå emot så vackra exemplar och när mitt ressällskap inhandlade frestelserna kunde jag inte stå bredvid och bara titta på, jag har blivit biten igen av fuchsia. Namnsorten är 'Alfred Fuhrman' på bilden och så har jag en till, 'Nathasa Sinton' som just nu är som vackrast och ska "plockas" på alla blad och blommor för att ställas ner i mörkret, jag ger dem en helg till i solen sen ska det göras...det som gör så ont men som blir så bra. Dillen blev sådd sent och enligt gamla såtips från vana odlare är det bra med sval jordtemperatur för att få den att gro, alltså bäst att så tidigt men mot alla odds så blev det fin krondill av mina junisådda frön. Nu ligger kronorna i frysen och de finaste bladen tog jag hand om för grytor och till höstens långkok av dillkött. Förra året hade jag gurkor till förb...och då köpte jag krondill till inläggningarna för många pengar...nu har jag 20 buntar i frysen men ingen gurka. Det kan man säkert göra på ett klokare sätt, hoppas på ett under till nästa odlingsår.

2 kommentarer:

  1. Fuchsior är jättefina tycker jag, är så glad åt mina nya som är på tillväxt, fem sorter. Förvarar dem också i källaren, men tar inte bort bladen, klipper bara in dem om de är för stora och de är de inte än.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Svårt att inte hamna i den där samlarlusten;) Själv har jag inte fått in pelargonerna än, börjar bli hög tid! Vi har hållit på och målat i källaren så det har varit lite rörigt. Tur att det varit så fina dagar ändå.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera