fredag 15 oktober 2010

Fröer, fröer, fröer.




Efter jobbet gick jag idag ut i trädgården med kompost och fick se de vackra fröbollarna på min Clematis fusca, de är mjukt nougatbruna och fjuniga, jag måste bara ta in några för att ha om jag vill så eller ge bort några. Kan ju aldrig vá fel tänkte jag och se nu har jag hela köksfönstert fullt med bruna kaffefilter innehållande olika fröer med artnamn och insamlingsdatum utanpå. "Kan ju vara bra att ha", humm. Kan ju bli kvar i sina kuvert år från år också, i en låda som blir svår att kasta bort fastän jag har nyskördade färska fröer varje höst. Om lägger jag de gamla på komposten så kanske det blir ett himla liv! Jag har sått flera olika klematis och då ställer ut mina välgenomvattnade, fröpreparerade och singeltäckta krukor i ett hörn av trädgården och låter naturen fixa resten.Ha det gott i helgen, unna er att expremitera med sådder och rädda liv!

1 kommentar:

  1. Åh, den klematisen skulle jag vilja ha. Köper gärna några frön av dig Marianne!! Skulle gärna vilja prova och se om jag lyckas:) Såg en liknande för något år sen när jag var på trädgårdsresa och föll för den, men har tyvärr inget namn på den. Har kommit på att man skulle ha penna och papper med på dessa träffar förutom kamera...eller en diktafon;)

    SvaraRadera