tisdag 29 juni 2010

Ogräs?


Inköpt och inplanterad i mitt woodland är denna växt som jag tappat bort namnet på, eller är det ett ogräs?! Ibland uppför sig vissa STA-växter som om de ska ta över en hel rabatt och sprider sig jättesnabbt med rotutlöpare och självsådder. Ska jag låta den hålla på eller ska den hållas kort, riktigt kort så den försvinner helt kanske...strypas långsamt. Jag har några, flera om jag tänker efter, sådana tveksamma plantor, bla. en vårsköna som lever livet lite alltför vidlyftigt, lätt att rycka men söt ändå på våren i norra rabatten. Knölklockan har jag inte planterat men en vit blåklocka, C. alliallifolia och en fylld vitpytta och ett vitt kungsljus och glöm inte julroserna det är säkert ett par hundra....alla är ogräs! Som jag har vårdat ömt, hoppat av glädje när de har grott och valt ut den allra bästa växtplatsen så de ska slå rot.....och det har jag verkligen lyckats med. Allt för sent inser man att just den sådden eller plantan var ju helt fel och platsen i rabatten borde ha varit till någon annan, vackrare och ståndsmässigt finare sort men med en växterfarenhet rikare försöker jag med nya planteringar och sådder och säkert kommer jag att få ångra flera sorter framöver, för plantor och sådder är mitt liv, se!

2 kommentarer:

  1. Du sa det själv, så länge det är kul är väl allt OK:) Jag gillar också att flytta växter.

    SvaraRadera
  2. Visst är det roligt att prova nya sorters växter. Ibland blir det bra och ibland blir det att fytta eller gräva bort för det blir inte alls som man trott.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera