tisdag 4 december 2012

Nu går jag ner i min källare...


HÄRLIGT! Nu är den äntligen på gång min sådd av perenner, det är några frön som jag fått till mig via nätet och av en snäll trädgårdslegend och andra är frivilliga från den egna täppan. Bra att det snart är jul för då blir vi alla lite snällare till mans och då kan det hända att man (jag) får frön av speciellt fina perenner. Här är det blandade fynd med egna frön väl upp märkta och på konstens alla tänkbara knep satta i såjord, överst och god jord underst. Lite socker i botten i form av vitmossa var ett infall som jag tror blir bra för microklimatet i jorden och håller fukten i krukan. Dessa krukor är nu ute under väv och snö och får vara där på våren och gro i sin egen takt, förhoppningsvis. Följande fröer fick jag hem i brevlådan men alla fick inte plats att så då vissa sorter var så många att de krävde tre krukor var, spännande tider, såtider. Nomocharis och Anemone trulifolia har jag sparat för att så i april och min nya pallkragegård.


                  Anemone obtusiloba
                  Anemone pratti
A. trullifolia lineraris
                  Aquilegia buergeriana
A glandulosa
Dianthus glasialis ssp. Gelidus
Fritillaria collina
Incarvillea zhongdianensis
Nomocharis aperta
N. forrestii
Potentilla aff atrosanguinea velvet red ex Tibet
Primula ioessa
Pulsatilla vernalis.


4 kommentarer:

  1. Du har rätta takterna, inget uppehåll i trädgårdssysslorna, och så bra att ha en källare denna årstid.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för ert stöd jag känner alltid en viss oro för "de små under jordi"

    SvaraRadera
  3. Så spännande.Du är så duktig!!
    Önskar dig en fin andra advent!

    SvaraRadera