måndag 29 augusti 2011

Från kruka till växtplats...



Av röd kalksten har jag en uppbyggd rabatt, en "rasied bed" med mycket singel och mindre jord i. Här har min nya Deutzia gracilis aurea fått flytta in och jag tycker att den kom att passa in helt förträffligt, visst ser den ut att alltid ha stått där. Ja det är den gulbladiga längst till vänster, härifrån sett. Annars står det gulbladig buxbom, oregano, lonicera, forsythia och under alltihopa lyser vårens pärlhyacinter, inte nu men sen. En ny Dianthus har fått en grop bland mina pioner och gamla igelkottsnejlkor, små kuddar bland sten och jord. Dianthus ’Neywoods cream’ som jag får vänta på att se färgen på först till nästa sommar. Jag lät lappen sitta kvar men den tar väl de nyfikna skatorna hand om och det brukar i alla fall inte vara läsbart efter en vinter ute. Bilderna får vara mitt reservminne istället.....

4 kommentarer:

  1. Jättesnygg upphöjd rabatt med fina färger:)
    Hoppas dina klematis blommar nästa sommar, om jag kan hjälper jag dig gärna med sorterna.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fin rabatt. Riktigt fina kombinationer.

    Dubbel violruta det har jag inte sett.
    Du har möjligen inte någon fröplanta ????

    Jag måste googla på den.

    Ja läser på några tidigare inlägg att ni gjort trädgårdsresor med STA,. Vilka fantastiskt fina växter du köpt rena guldgruvan.

    Jag är snabb på att klippa av stänglarna på kungsljuset innan de hinner sprida frön.
    Det finns ändå småplantor lite här och där.
    Men får jag nog av den så gräver jag upp den.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Vilken fin trädgård du har...jag har planterat några lökar i lördags till våren hoppas att man får se nån resultat..ha en bra dag.Michelle/

    SvaraRadera
  4. Fint växtval i den upphöjda rabatten. Underbara kalkstenar!! Just nu är det inte mycket av växter hos mig utan mest sten;) Måste ut och plocka mer så att det händer något i min slänt som jag ska fylla!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera