lördag 7 mars 2009

Meconopsis betonicifolia, Blå Bergsvallmo

Mina fröer av Blå Bergsvallmo har ju som sagt tidigare, grott och är nu omplanterade i större krukor, med smågroddarna planterade tre om tre. Krukorna är fyllda med såjord blandat med rhododendronjord och med en extra "dos" av benmjöl då plantorna helst ska stå i samma kruka en längre tid för att växa sig starka och få bli riktigt fina plantor och då kan långtidsgödsel passa bra. Snacka om grovjobb med fingertoppskänsla, ryggen värkte av spänningen att hantera så små plantor och jorden kladdade fast under naglarna så det var svårt att få isär groddarna en och en. Det blev 35 krukor 9x9x10 och det hela täckte halva mitt plantbord som jag brukar ha i växthuset, var ska de stå i natt? Och imorgon!


1 kommentar:

  1. Vilket pyssel du haft för dig:)
    Kul att du lyckats med den blåa vallmon! Har hört att den ska vara svår.Är nog inget för mig! Känner igen mig när jag undrar var jag ska ha allt;)

    SvaraRadera