söndag 8 mars 2009

Det börjar likna vår..



Här är en av mina "fådda" plantor, en primula av okänd art men jag har gett den min givares namn 'Karin'. Nu har jag fått andra sändningen från STA och det är det fullt med nya frön som ska läsas om och sås efter alla såkonstens regler. De flesta brukar jag så i lerkrukor och ställer ut, dels pga. platsbrist inne och så ska väl naturen har sin gång med sol och snö ömsom bearbetande det lilla fröet för att gro. Olika arter av primula utmanas varje år med mycket olika resultat, några bara försvinner och andra kan gå riktigt bra men har en kort livstid och smyger långsamt ut i det okända. Önska att jag kan få lära mig mer om släktet då det är en fin form på plantorna och med blommor som lockar till betraktan på ett mycket nära håll. Blommans mitt är likt ett öga, förresten har jag en sort som heter P.'Wanda withe a eye', och så vackert det är med "frosten", farinet(?) på aurikelblommorna och så doften av den 'gula', sen finns det även fyllda arter....m.mmm.

2 kommentarer:

  1. Vilken snygging. Ha det bra//Britt

    SvaraRadera
  2. Jag sår ochså mina perenner och ställer ut dom så att naturen får ha sin gång, det är enklast så.

    Vilken fin primula dom är ju så tacksamma.

    Ha en fin helg

    Gunilla

    SvaraRadera