lördag 28 januari 2012

Vårkänslor i januari.


Köpte här om dagen några vårkrukor på Plantagen och se! Nu har jag planterat om i min glas-skål igen, först var det jultema och nu är det vår igen. Ljuset fick stå kvar för stämningens skull men "vitmossan" den försvann ner i komposten. Snart är det pelargonernas tur att få omplantering, tror jag väntar tills jag har köpt "rätt" jord, jag brukar köpa dyr specialjord då jag inbillar att den räcker längre, näringsinnehållsmässigt alltså. Jag har blötlagt två av mina nya frösorter, Blåklocksranka, Billardiera heterophylla, en krukväxt för uterummet men också som tycker om att stå ute sommartid och så påbörjade jag sådden av Dvärggranatäpple 'Nana', Punica granatum, här rekommenderas användning av perlit i jorden och 20-25 gr tills groning skett. Det blir lite extra pyssel men det är ju vägen dit, till lyckad sådd som är grundmeningen med "besvären". Nu är jag på banan igen va skoj att få klura och trixa med sådder igen, imorgon är det träff i trädgårdscirkeln kanske har jag turen att få byta till mig några nya frösorter och utvidga mina odlingar. Det brukar bli mer än fullt i mitt uterum och sen ställer jag ut perenner i kylan och vissa ställs ner i källaren efter första omplantering.

2 kommentarer:

  1. Skönt att du är tillbaka på banan:)

    SvaraRadera
  2. Det blev några fröer här också fast jag inga skulle ha:) Tittade ignom min frölåda...den var inte tom plrcis. Fyllde en A4 med sorter och då fick jag skriva lite på baksidan av pappret också.
    Det är alltid roligt om man lyckas med en svår sort. Och du har ju exremt grna fingrar har jag förståt:)Låter kul med en trädgårdsträtt!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera