lördag 2 januari 2016

Blommande hav...från förra året.

 Har en viss förkärlek till de omöjligt fula lökväxterna, vårt kulturarv, ja då de inte blommar alltså, men nu när de blommar duger de till att pryda vilken finsal som helst. Den första är väl en sorts Ätterlägg, Hippeastrum striatum. Hoppas på nya knoppar i år oxå.
 Clivia är en gammal växtsort, just denna som syntes har ett lågt växtsätt och tillhör väl nyheterna i gruppen. Blommar fint men får se om den kan leverera nya blommor igen utan att förtvina bort på kuppen. Jag har även C. gardenii och en gul blommig från frö. Vissa spar man på..och de tar tid på sig att nå hela vägen fram till blomning.
Och sen till sist en Blomsterlönn, eller vad ni vill kalla den. Det finns ju så många namn på en så älskad växt. Har även den oranga med varigerade blad och frön som jag inte sått än, blir väl i vår. Saknar min storblommiga rosa, den var en gåva av en riktig trädgårdsvän som förstår att dela glädje med likasinnade och att gåvan blir mångdubbel då den delas igen och igen....och kanske vi ses igen.

5 kommentarer:

  1. Så fina! Här står också en gammal lök, kallad Ullakrukan efter givaren, men den vill inte blomma så jag vet inte vad det är. Än. Fortsätter hoppas och pysslar med den. Kanske behöver den bli stor först innan blomningen?

    SvaraRadera
  2. Det är något visst med de gamla växterna, sådana man ofta fått. Här stå en gammal clivia från makens moster och en bägarlönn. Inte är de vidare vackra men jag har svårt att slänga dem. Nog är de precis som du visar väldigt fina när de blommar.
    God fortsättning på 2016!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Hej Mariannne, har sett att ditt trädgårdsår redan börjat. De gamla inneväxterna gillar jag också, clivia har jag och Blomsterlönn fanns alltid i mitt barndomshem.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så vackra blommor! Ätterlägg känner jag inte igen alls, men dom två andra har jag.
    Så du har redan sått chilin...då gör jag det också i veckan:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Så vackra blommor! Ätterlägg känner jag inte igen alls, men dom två andra har jag.
    Så du har redan sått chilin...då gör jag det också i veckan:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera