söndag 10 januari 2016

Azorernas botaniska...

 På Azorerna finns det en 200-årig botanisk trädgård som ligger i Furnas, Terra Nostra.
Parken är känd för sin Camellia collection men tyvärr var blomningen över när vi kom dit.
 Många spännande träd och stora sådana som jag har hemma i min egen trädgård, Tulpanträdet exempelvis så är det här 20 gånger större och ve om det blir så stort hemma men vi vet ju att det inte kommer att hända så då är det ju lugnt. Vi mötte några skolklasser och guidade grupper men vi var helt fria att gå som vi ville, jag och min kompis och karlarna hade vi lämnat på golfbanan i närheten. Vi kom dit när de öppnade för dagen och kom oss därifrån först på eftermiddagen då pojkarna hade spelat färdigt sin runda.Vilken härlig dag.
 Så mycket trädgård, i stort och smått, här en mycket vacker nöt av äkta kastanj förmodar jag...
 Området där parken ligger är också mycket känd för sina varma mineralkällor, där av färgskiftningarna i vattnet. Här kan man bada i en stor pool, Tangue de Aqua Termal. Det var ett rikligt djurliv i det varma vattnet där det i vissa sjöar bubblade upp nytt vatten direkt ur källan under. Svarta svanar och bjässar till koikarpar i dammarna som kom fram och tiggde vid den så lämpligt utplacerade matautomaten och de var tama nog att äta direkt ur handen.

2 kommentarer:

  1. Verkar vara ett fantastiskt ställe! Ser märkligt ut med svanar och koikarpar på samma bild.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Spännande ställen du besökt! Kul att du också börjar med månadsbild:)
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera